Õppetooli tegevus
Vaimse kultuuripärandi rakendusuuringute UNESCO õppetool on ühest küljest loodud õppe- ja teadustöö edendamiseks. Teisalt on sihiks panustada teoreetiliselt ja praktiliselt kultuuri- ja pärandivaldkonda laiemalt, seda nii rahvusvahelise koostöö kaudu kui ka Eesti kultuuripildis.
Vaimse kultuuripärandi rakendusuuringute haare ulatub humanitaaria piirest välja, sest kultuuripärandi temaatika puutub vältimatult sotsiaalsesse, majanduse ja keskkonna sfääri. Näiteid teemadest, mida rahvusvahelisel tasandil käsitletakse-uuritakse: kogukondlik tegevus, omandisuhted, elatusallikad, toidukultuur, väikeettevõtlus, turismindus, asustus maapiirkonnas, keskkonna-säästlikud töövõtted, ravimtaimede tundmine, rahvameditsiin.
- Õppetöö vallas keskendub õppetooli tegevus ennekõike magistri- ja doktoriõppele ning toetub etnoloogia, folkloristika ja kultuurikorralduse õppekavadele, sealhulgas ingliskeelsele magistriprogrammile „Folkloristics and Applied Heritage Studies”. Vaata ka õppetooliga seotud magistritaseme õppeainete nimekirja.
Õppetööd mitmekesistavad õppetooliga seotud külalisõppejõud ning külalislektorid teistest UNESCO õppetoolidest ja mujalt. Koostöös teiste ülikoolidega on kavas luua kultuuripärandi teemaline järeldoktorantuur, mis võimaldab järeldoktoril viibida teatud aja kõigis osalevates ülikoolides.
- Teadustöö poolel on õppetooli eesmärk lisaks rahvusvahelisele koostööle suurendada Eestis huvi sellise ülemaailmselt aktuaalse uurimisvaldkonna vastu, nagu seda on vaimse kultuuripärandiga seotud küsimused – kultuuripoliitika ja kultuurikorraldus.
- Panus Eesti kultuuripilti
Üks olulisi eesmärke on viia uurijate ja üliõpilaste töö tulemused kultuuri- ja pärandivaldkonna praktikuteni – nendeni, kes kultuuripoliitikat kujundavad ja ellu viivad, seal hulgas vaimse kultuuripärandi vallas tegutsevate MTÜdeni. Selleks on kavas korraldada arutelusid ja seminare.
Ettevalmistamisel on eestikeelne pärandipraktikutele mõeldud võrguväljaanne, mis tugineb IUTi töörühmas „Kultuuripärand kui ühiskondlik ja kultuuriline ressurss ning probleemne valdkond” käsitletud uurimisteemadele ja probleemsetele aspektidele nagu maa- ja linnakultuuri vastandus, omandisuhted, eri ühiskonna gruppide kaasatus või kõrvalejätt, mis riiklikus pärandipoliitikas on varju jäänud.
- Vaimse kultuuripärandi kaitse konventsiooni bibliograafia
UNESCO õppetool osaleb konventsiooni ja selle elluviimist käsitleva teadusbibliograafia loomises. Õppetooli esindaja osaleb bibliograafia kirjete läbivaatamises ja lisab sinna Eestist pärit viiteid.